De student apothekersassistent leert om recept gestuurde en niet-recept gestuurde zorg te leveren. Dit doet hij of zij door medicatiebewaking en -begeleiding af te stemmen op de patiënt. Denk hierbij aan specifieke kenmerken van de patiënt zoals leeftijd, nierfunctie, meerdere ziektebeelden en/of eerder medicatiegebruik. De apothekersassistent in spé overlegt waar nodig met een apotheker, voorschrijver en/of andere betrokkenen om ook ingewikkelde recepten goed af te kunnen leveren. Hij of zij biedt productzorg op maat waarbij de optimale bewaarcondities van het geneesmiddel in acht worden gehouden. Een onderdeel van productzorg kan zijn een patiënt met slikproblemen een drankje adviseren of een geneesmiddel wat (tijdelijk) niet leverbaar is omzetten naar een vergelijkbaar middel in overleg met de voorschrijver.
Een apothekersassistent werkt met een Apotheek Informatie Systeem voor de verwerking van recepten en geeft advies over zelfzorgmiddelen volgens de Standaarden van Zelfzorg. Tijdens de opleiding bij mboRijnland werkt de student hier ook al mee, in diverse authentieke leersituaties. Een combinatie van theoretische kennis en praktische (communicatieve) vaardigheden trainen de student in een veilige omgeving voor hun stages en verdere werkzame leven. Uniek voor mboRijnland is het leren middels een virtuele apotheek.
Wat kunt u verwachten van onze student BMZ:
Onze studenten worden voorbereid op het werken met mensen van alle leeftijden en achtergronden. Tijdens deze driejarige opleiding leren zij hoe ze mensen met verschillende problemen op sociaal, lichamelijk en/of psychisch gebied kunnen ondersteunen, zodat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen leven. Dit kan variëren van ouderdomsproblemen tot gedragsproblemen en alles daartussenin. De student leert stap voor stap hoe ze cliënten kan ondersteunen bij hun dagelijkse bezigheden thuis, in een instelling of in een vorm van dagbesteding en bij het functioneren in de samenleving,
Een belangrijke eigenschap die studenten tonen, is hun interesse in anderen en van aanpakken weten. De student heeft aandacht voor de situatie van de client en kan zich goed inleven in hun behoeften.
De student helpt mee om de client een plekje te laten vinden in de maatschappij en contacten te onderhouden met vrienden en familie. Hierin toont de student zijn betrokkenheid en laat zien goed te kunnen luisteren en samen te werken. De student leert om goed contact
te maken en samen te werken met anderen, zoals naastbetrokkenen en andere zorgverleners.
Kortom: de opleiding BMZ leert de student om mensen te ondersteunen op een manier die bij hen past. De student ontwikkelt verschillende vaardigheden om mensen te helpen omgaan met hun situatie. Door deze kennis en vaardigheden in te leren zetten, kan de student een praktische bijdrage leveren aan de ondersteuning van mensen naar een zo zelfstandig en betekenisvol leven.
De student doktersassistent is een duizendpoot in de praktijk. Hij of zij werkt zelfstandig om het spreekuur van de arts zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voert hiervoor triage gesprekken om de urgentie van een bezoek te beoordelen en vervolgens de afspraak in te plannen. De student voert zelfstandig kleine medische handelingen uit, zoals het meten van het cholesterolgehalte of opnemen van de bloeddruk. De student ondersteunt de arts bij het uitvoeren van kleine ingrepen. De student kan daarnaast administratieve taken verrichten. Denk hierbij aan het verzorgen van de patiëntenadministratie.
Een mooi voorbeeld van hybride onderwijs binnen mboRijnland is het Gezondheidsinformatiepunt op de Breestraat in Leiden. Iedereen die dat wil kan hier naar binnen lopen voor advies of een korte gezondheidscheck. Studenten van de opleiding Doktersassistent runnen het centrum onder toeziend oog van een docent. Ze staan de bezoekers te woord, geven voorlichting en doen desgewenst enkele metingen. Kijk voor meer informatie op https://mborijnland.nl/?s=gezondheidsinformatiepunt
Gespecialiseerd pedagogisch medewerker houdt zich bezig met het opvoeden, ontwikkelen, begeleiden en ondersteunen van kinderen/jongeren tot en met 21 jaar. Hij of zij richt zich daarbij met name op kinderen/jongeren met specifieke ondersteuningsvragen, bijvoorbeeld op grond van ontwikkelingsachterstanden, leer-, gedragsproblematiek of opvoedproblematiek. De gespecialiseerd pedagogisch medewerker biedt (in groepsverband) een stimulerende omgeving voor het leren en ontwikkelen van elk kind/jongere. Afhankelijk van de setting kan de student een aansturende of begeleidende rol vervullen voor collega’s en vrijwilligers. Ook is hij of zij het aanspreekpunt voor ouders/vervangende opvoeders en betrokkenen, zoals interne collega’s en externe deskundigen.
De student kan nieuw en leeninstrumentarium implementeren binnen de processen van de centrale sterilisatieafdeling. Ook kan de student vereiste functionaliteitscontroles op de CSA doen voor bijvoorbeeld instrumentarium voor minimaal invasieve chirurgie en boor- en zaagapparatuur. Studenten kunnen binnen een CSA ook werken aan een verbeterplan kwaliteitszorg voor de CSA, de studenten doen dan onderzoek naar efficiëntie en mogelijke verbeteringen en kunnen samenwerken met bedrijven voor hun verbeterplan.
De onderwijsassistent assisteert de leraar/docent of het (multidisciplinaire) team door individuele leerlingen/studenten of (kleine) groepen te begeleiden bij leeractiviteiten. Hij of zij werkt samen met de leraar/docent/het lerarenteam, maar ook met andere betrokkenen binnen en buiten de organisatie, zoals ondersteunende medewerkers of externe deskundigen. De student heeft geen zelfstandige verantwoordelijkheid binnen het onderwijsproces. Het voorbereiden, afronden en evalueren van leeractiviteiten behoort tot zijn/haar taak. De onderwijsassistent heeft een belangrijke rol in de taalontwikkeling van leerlingen/studenten.
De pedagogisch medewerker kinderopvang creëert een veilige, vertrouwde omgeving voor de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Hierbij is een balans nodig tussen rust en structuur, en uitdaging, activiteiten en (vrij) spel. Hij of zij biedt geborgenheid en veiligheid, gaat respectvol om met de kinderen en heeft een open houding. De student maakt gebruik van taal en interactievaardigheden om de brede ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Hij of zij stimuleert doelgericht het leren en ontwikkelen van kinderen en heeft daarbij oog voor de doorlopende ontwikkelingslijn van kinderen. Hij of zij werkt samen met collega’s en andere betrokkenen in de omgeving van het kind, en onderhoudt het contact met ouders/vervangende opvoeders.
Wat kunt u verwachten van onze student PBMZ:
Onze studenten worden voorbereid op het werken met mensen van allerlei leeftijden die problemen ervaren op sociaal gebied, gedragsproblemen, psychische problemen, ouderdomsproblemen of een verstandelijke, lichamelijke- en/of zintuiglijke beperking.
Tijdens de opleiding ligt de focus op het samenwerken, aansturen en ondersteunen van mensen die problemen ervaren op bovenstaande gebieden. En die zelfstandig wonen, in een instelling verblijven of naar een vorm van dagbesteding komen.
Studenten laten zien assertief, integer en toegankelijk te kunnen zijn en dit verder te willen ontwikkelen, en hoe ze zich sterk betrokken kunnen voelen bij anderen. Ze hebben ook een helicopterview en zien daardoor snel wie, wat, waar nodig is. De student leert verschillende begeleidingsmethodieken en gesprekstechnieken toe te passen. Daarnaast leert de student de sociale kaart goed kennen, kan hij/zij de ondersteuning coördineren en naastbetrokkenen inzetten. De student ontwikkelt ook de vaardigheden om snel en verantwoord te handelen in complexe en onvoorspelbare situaties.
Deze eigenschappen en vaardigheden helpen bij het bieden van ondersteuning aan cliënten, zodat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen leven, een plekje in de maatschappij kunnen vinden en contacten met anderen kunnen hebben en onderhouden. En collega’s in dit proces te ondersteunen.
Kortom: de opleiding PBMZ biedt studenten de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om cliënten te ondersteunen en begeleiden op een professionele en respectvolle manier. Daarbij leert de student hoe deze zijn persoonlijke eigenschappen en vaardigheden kan inzetten om aan de kwaliteit van leven van anderen een positieve bijdrage te leveren.
Wat kunt u verwachten van onze student Sociaal Werker:
De student sociaal werk richt zich op het ondersteunen en begeleiden van mensen en het realiseren van activiteiten op verschillende leefgebieden op het terrein van: financiën, wonen, leefbaarheid, werk, opleiding, activiteiten, sociale relaties, zingeving, lichamelijke en psychische gezondheid. De student is erop gericht om hen te helpen hun welzijn, levenskwaliteit en zelfredzaamheid te verstrekken. Het resultaat is dat mensen in staat zijn om zo optimaal mogelijk te functioneren in hun eigen leefomgeving en deel te nemen aan de maatschappij.
De student heeft een positieve grondhouding en gaat respectvol om de mensen. De student stelt zich ondernemend, onderzoekend en nieuwsgierig op naar de mens. In zijn/haar werk is de student er steeds op gericht om de eigen regie van de cliënten te ondersteunen en te versterken. De student kan omgaan met diversiteit, legt verbindingen, toont betrokkenheid, staat open en communiceert duidelijk en passend.
Moeilijke vraagstukken durft de student bespreekbaar te maken. De student activeert en motiveert de cliënt, om zo tot haalbare activiteiten te komen die hun situatie kunnen verbeteren. De student sociaal werker staat midden in de samenleving en werkt naast de mensen. De student reflecteert op zijn eigen handelen, en kan andere professionals en organisaties inschakelen om de beste ondersteuning voor de cliënten te bieden.
De student kan voorlichting geven over mondgezondheid bijvoorbeeld aan peuters, kleuters, basisschoolkinderen, ouderen of mensen met een beperking. De student kan baliewerkzaamheden verrichten in de tandartspraktijk of een gespecificeerde praktijk zoals een implantoloog. De hoofdwerkzaamheden van een student zijn assisteren en zelfstandige behandelingen verrichten met aandacht voor de praktijkvoering rondom de behandeling. Denk hierbij aan voor- en nazorg, maar ook aan het verwerken van instrumentarium.
De student kan zorg verlenen aan één of meerdere zorgvragers. De student is in staat een gesprek te voeren met de zorgvragen over de zorgbehoefte, verzamelt gegevens, analyseert deze en stelt een verpleegkundige diagnose op. Deze wordt besproken en verpleegdoelen worden geformuleerd. De student kan zelfstandig verpleegtechnische handelingen verrichten. Hierbij is aandacht voor de praktijkvoering rondom de behandeling, waarbij de student de zorgvrager begeleidt, ondersteunt en in staat is de voortgang te bespreken en te monitoren.
De studenten van VIG/MZ worden bij ons breed opgeleid en zijn hierdoor breed inzetbaar. Het is echter wel mogelijk om uw branche te benadrukken. De student zal dan nog steeds breed opgeleid worden, maar zal de nadruk leggen op uw specifieke doelgroep. Op deze manier wordt een beginnend beroepsbeoefenaar goed voorbereid op het werken binnen uw organisatie.
Tijdens de opleiding leren de studenten het vak vanuit casuïstiek uit de praktijk. Deze casuïstiek kunt u ook zelf aanleveren waardoor het onderwijs nog meer aansluit op uw doelgroep en uw wensen.
De verzorgende IG/medewerker maatschappelijke zorg in spé leert gedurende de opleiding te observeren, signaleren en rapporteren. Hij of zij is daarmee een belangrijke schakel binnen de zorgverlening rondom de cliënt en binnen de ketenzorg. Verder leert de student de cliënt te ondersteunen bij de persoonlijke verzorging, te begeleiden bij (dagelijkse) activiteiten, verpleegtechnische vaardigheden uit te voeren en hoe ze de regie van de cliënt kunnen versterken. Met de opleiding Verzorgende Individuele Gezondheidszorg/Medewerker Maatschappelijke Zorg leiden we allround medewerkers op die actief zijn op het gebied van zorg, wonen en welzijn.