Veelgestelde vragen

Algemene vragen
  • Wanneer is de Open Dag?

    Wil je langskomen? Dat kan natuurlijk! Elk jaar hebben Open Dagen in november en februari. Ook hebben we het hele jaar door aanvullende voorlichtingsactiviteiten op onze locaties. Op de pagina mborijnland.nl/voorlichting vind je een overzicht van onze voorlichtingsactiviteiten.

  • Wat is het verschil tussen een BOL- en een BBL-opleiding?
  • Ik wil liever mijn opleiding op een andere locatie volgen

    Ben je nog geen student bij ons? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door via info@mborijnland.nl of bel 088 – 222 17 77. Als je al studeert bij mboRijnland geef je dit door aan je slb’er.

  • Wanneer zijn de schoolvakanties?

    Voor een overzicht van alle schoolvakanties ga je naar mborijnland.nl/vakanties

  • Klaar met je studie? Meld dit tijdig bij DUO en voorkom een boete

    Ben je klaar met je studie en maak je gebruik van het studentenreisproduct, check dan goed op welke datum je je reisproduct moet inleveren of je studiefinanciering moet stoppen. Gebruik daarvoor de wijzigingshulp van DUO.

    Let op: De datum die op je diploma staat is de werkelijke uitschrijfdatum. Niet de datum van je diploma-uitreiking.

  • Ik wil graag stoppen met mijn opleiding (uitschrijven). Hoe doe ik dat?

    Indien je nog niet bent gestart, verzoeken we je een e-mail te sturen aan info@mborijnland.nl onder vermelding van je naam, geboortedatum, studentnummer en de opleiding waarvoor je je wilt uitschrijven.
    Ben je al begonnen met je opleiding? Dan geef je dit eerst aan bij je SLB’er.

  • Ik ben mijn diploma kwijt, wat nu?

    Aanvraag verklaring afgelegd examen
    Het kan voorkomen, dat je als oud-student van mboRijnland (of één van de rechtsvoorgangers) jouw diploma, cijferlijst of certificaat bent kwijtgeraakt, of van naam en/of geslacht bent veranderd.
    Wij kunnen je dan misschien helpen met een “Verklaring afgelegd examen” (VAE) of een “Vervangend Opleidingsdocument” (VOD). Dat is een document, waarin staat dat je daadwerkelijk een diploma, cijferlijst of certificaat bij ons hebt behaald. De verklaring is geen nieuw diploma, cijferlijst of certificaat, maar heeft wel dezelfde waarde.

    Wat zijn de kosten?
    Aan het aanvragen van een VAE of VOD zijn kosten verbonden.
    Deze kosten bedragen €72,00 per verstrekte verklaring. Deze kosten hoef je pas te voldoen als je in aanmerking komt voor een VAE of VOD. Je ontvangt hiervoor een eenmalige machtiging.

    Waar kan ik de verklaring afgelegd examen opvragen?
    Heb je je diploma behaald in of na 2007? Dan kun je voor een Verklaring Afgelegd Examen (VAE) of Vervangend Opleidingsdocument (VOD) terecht bij DUO (zie diplomahulp DUO).
    Heb je je diploma behaald voor 2007? Ook dan kun je vaak bij DUO terecht (zie diplomahulp DUO).
    In sommige gevallen verwijst DUO je naar ons. Vul in dat geval het aanvraagformulier VAE/VOD in. Je ontvangt van ons een bevestiging en eenmalige machtiging als je in aanmerking komt voor een VAE/VOD.

    Wat is de procedure?
    Nadat je het aanvraagformulier VAE/VOD hebt ingevuld gaan wij voor je aan de slag. Hou rekening met een doorlooptijd van minstens 6 werkweken.
    We gaan je aanvraag beoordelen en nemen contact met je op als we aanvullende vragen hebben. Uiteindelijk beslist de examencommissie of een VAE/VOD afgegeven kan worden.
    Na een akkoord van de examencommissie ontvang je van ons bericht. Na ontvangst van de betaling nodigen we je uit om de Verklaring Afgelegd Examen of het Vervangend Opleidingsdocument persoonlijk af te komen halen. Je dient dan een geldig identiteitsbewijs te kunnen tonen en te tekenen voor het in ontvangst nemen van de VAE/VOD. Uiteraard ontvang je ook bericht wanneer de verklaring niet wordt toegekend. In dat geval hoef je niet te betalen.
    Aanvraagformulier VAE/VOD

  • Heb ik recht op financiële hulp?

    Aanvraagformulier financiële hulp

    Heb je financiële hulp nodig voor het kopen van boeken, een laptop of andere leermiddelen? Ons Studentenfonds kan je hierbij helpen.

    Welke documenten heb ik nodig voor de aanvraag:

    Voorbeeld verklaring Stichting Leergeld
    • Of een gemeentepas
    Voorbeeld Ooievaarspas (gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk)

    • En je boekenpakketnummer hebben we nodig.

    Ik heb mijn leermiddelen al besteld en betaald, maar ik val onder deze regeling. Wat moet ik doen?

    Lever de volgende documenten aan:

    • Factuur van de leermiddelenleverancier
    • Bankafschrift
    Voorbeeld bankafschrift

    Wanneer moet ik mijn aanvraag voor hulp bij financiering hebben ingediend?

    • Doe de aanvraag binnen vier maanden nadat je bent gestart met je opleiding.
    • Ieder studiejaar moet er een nieuwe aanvraag worden gedaan.
Informatie over de start van het studiejaar
ICT
Schoolkosten
  • Wat is het lesgeld voor een BOL-opleiding?

    De kosten kunnen per opleiding verschillen. Op de pagina mborijnland.nl/kosten vind je een indicatie van de schoolkosten.

  • Wat kost mijn opleiding?

    De kosten kunnen per opleiding verschillen. Op de pagina mborijnland.nl/kosten vind je een indicatie van de schoolkosten.

  • Wat is het cursusgeld voor een BBL-opleiding?

    De kosten kunnen per opleiding verschillen. Op de pagina mborijnland.nl/kosten vind je een indicatie van de schoolkosten.

  • Kan ik mijn cursus- of lesgeld ook in termijnen betalen?

    BOL
    Wanneer je het lesgeld (BOL-opleiding) in termijnen wilt betalen, dien je contact op te nemen met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
    Op de pagina mborijnland.nl/kosten vind je hierover meer informatie.

    BBL
    Het is mogelijk om het cursusgeld (BBL-opleiding) in drie termijnen te betalen.
    Op de pagina mborijnland.nl/kosten vind hierover meer informatie.

  • Klaar met je studie? Meld dit tijdig bij DUO en voorkom een boete

    Ben je klaar met je studie en maak je gebruik van het studentenreisproduct, check dan goed op welke datum je je reisproduct moet inleveren of je studiefinanciering moet stoppen. Gebruik daarvoor de wijzigingshulp van DUO.

    Let op: De datum die op je diploma staat is de werkelijke uitschrijfdatum. Niet de datum van je diploma-uitreiking.

  • Wat zijn de regelingen voor studiefinanciering?

    Studiefinanciering

    Voor 18-jarigen en ouder is er de Wet Studiefinanciering. Verdere informatie hierover kun je op je eigen school krijgen of bij ons Onderwijs Servicecentrum. Ook op de website www.duo.nl kun je meer informatie vinden.

    Kijk voor een volledig overzicht van kosten en financieringen op onze pagina Kosten.

  • Wat zijn onderwijsbenodigdheden?

    Je kunt te maken krijgen met kosten voor onderwijsbenodigdheden. Dit zijn leermiddelen die je nodig hebt voor je lessen. Denk aan boeken, een laptop, licenties en werkkleding. Dit staat op je leermiddelenlijst. Als er specifieke eisen worden gesteld aan bepaalde leermiddelen, zoals werkkleding, dan lees je dat terug op portaal. Je bepaalt zelf waar je deze leermiddelen koopt. 

  • Is er een terugkoopregeling voor niet-gebruikte leermiddelen?

    Heb je boeken, licenties of andere leermiddelen moeten kopen, maar deze uiteindelijk niet gebruikt? Bespreek dit dan met je slb’er of de docent. Wie weet is er een oplossing te vinden. Mocht je er samen niet uitkomen, dan heb je onder bepaalde voorwaarden misschien recht op teruggave van de kosten die je hebt gemaakt. Overweeg je om een verzoek hiervoor in te dienen? Kijk dan eerst of jouw verzoek voldoet aan de voorwaarden. Je kunt je verzoek om teruggave doen bij het Digitale meldpunt. Daarna bekijken we of je aanvraag voldoet aan de terugkoopregeling. Voor de terugkoopregeling verwijzen we je naar het schoolkostenbeleid. Dit beleid vind je in het studentenstatuut. 

  • Heb ik recht op financiële hulp?

    Aanvraagformulier financiële hulp

    Heb je financiële hulp nodig voor het kopen van boeken, een laptop of andere leermiddelen? Ons Studentenfonds kan je hierbij helpen.

    Welke documenten heb ik nodig voor de aanvraag:

    Voorbeeld verklaring Stichting Leergeld
    • Of een gemeentepas
    Voorbeeld Ooievaarspas (gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk)

    • En je boekenpakketnummer hebben we nodig.

    Ik heb mijn leermiddelen al besteld en betaald, maar ik val onder deze regeling. Wat moet ik doen?

    Lever de volgende documenten aan:

    • Factuur van de leermiddelenleverancier
    • Bankafschrift
    Voorbeeld bankafschrift

    Wanneer moet ik mijn aanvraag voor hulp bij financiering hebben ingediend?

    • Doe de aanvraag binnen vier maanden nadat je bent gestart met je opleiding.
    • Ieder studiejaar moet er een nieuwe aanvraag worden gedaan.
  • Is er een studentenfonds?

    mboRijnland heeft een Studentenfonds. Kijk voor meer informatie hierover op www.mborijnland.nl/kosten.

  • Wat wordt er vergoed aan financiële hulp?

    Welke leermiddelen worden er wel en niet vergoed vanuit het Studentenfonds?

    Ga naar www.mborijnland.nl/kosten en klik op Financiële hulp. Hier vind je een overzicht van wat er wel en niet wordt vergoed.

    Let op! Wij vergoeden de leermiddelen voor één opleiding per studiejaar.

Onderwijs
  • Kan ik extra begeleiding of ondersteuning krijgen tijdens mijn opleiding? (passend onderwijs)

    Ja, dat is mogelijk via ons Onderwijs Servicecentrum (OSC). Klik hier voor meer informatie.

  • Hoe ziet mijn lesrooster er uit?

    Op je persoonlijke startpagina staat je klascode vermeld. Met de klascode kun je jouw rooster checken.

    Wil je weten wanneer jouw lessen zijn?
    Klik dan hier om naar de roosters van mboRijnland te gaan.

    Let wel op: voor het inzien van de roosters heb je mboRijnland inloggegevens nodig.

  • Wie is mijn studieloopbaanbegeleider (slb’er)?

    Uiterlijk in de eerste schoolweek hoor je wie jouw slb’er is.

  • Wat zijn keuzedelen?

    Bij je opleiding horen keuzedelen. Dit zijn aanvullende vakken die je volgt, naast de basisdelen die bij de opleiding horen. Je leest hier alles over keuzedelen

  • Kan ik een excellentietraject volgen?

    Het is mogelijk om je extra in te spannen buiten je reguliere opleiding. Dit noemen we excellentie: je levert een excellente prestatie en krijgt hier ook een bewijs van voor bij je diploma. Vraag verder bij je slb’er als je hier interesse in hebt.

  • Hoe is een studiejaar opgedeeld?

    Een studiejaar duurt gemiddeld veertig weken. Je opleiding is opgedeeld in opleidingsperioden van meestal tien weken. Er zijn vier perioden per studiejaar. Op portaal vind je de periodeindeling die geldt voor het huidige studiejaar. 

  • Hoe werkt de aan- en afwezigheid op school?

    Je wordt gezien als je er bent. We missen je als je er niet bent. Je bent verplicht om al je onderwijs te volgen en op tijd aanwezig te zijn. Dit geldt ook voor de bpv en online onderwijs. De afspraken over aan- en afwezigheid gelden voor álle studenten in alle trajecten. 

    Ben je jonger dan achttien jaar, of jonger dan 23 jaar zonder startkwalificatie? Dan doet mboRijnland verzuimmeldingen bij Leerplicht/RMC. In sommige situaties moet mboRijnland DUO informeren, vanwege de studiefinanciering. Kun je niet aanwezig zijn, bijvoorbeeld omdat je ziek bent? Dan kun je op portaal je afwezigheid melden, vóórdat de onderwijsactiviteit begint. Zijn er andere redenen dan ziekte, dan kun je uiterlijk vijf werkdagen vóór de onderwijsactiviteit (bijzonder) verlof aanvragen. Ben je jonger dan achttien jaar, dan doen je ouder(s) of verzorger(s) dit via het ouderportaal. 

    Kijk voor meer informatie over aan- en afwezigheid in het studentenstatuut. 

Faciliteiten
  • Heb ik een (digitale) collegekaart?

    Als student van onze school krijg je een digitale collegekaart. Daarmee legitimeer je jezelf en kun je gebruikmaken van diensten binnen mboRijnland. Kijk hier voor meer informatie. 

  • Hoe kan ik een kluisje huren?

    Via Schoolkassa kun je verschillende leermiddelen voor jouw opleidingen online betalen. Maar ook een kluisje huren op school.

  • Wat kan ik op Schoolkassa?

    Via Schoolkassa kun je verschillende leermiddelen voor jouw opleidingen online betalen. Maar ook een kluisje huren op school.

  • Waar kan ik terecht met vragen?

    Het Serviceplein is een digitale omgeving waar je vragen kunt stellen en antwoorden vindt. Je kunt hier terecht voor vragen over de (digitale) ondertekening van je praktijkovereenkomst, het veranderen van je privé-e-mailadres, het doorgeven van een adreswijziging en nog veel meer. Je vindt het Serviceplein op portaal. Natuurlijk kun je met je vragen ook bij de Infodesk terecht. Er is een Infodesk op elke vestiging. 

     

  • Waar op school kan ik printen, scannen en kopiëren?

    Op school kun je printen, kopiëren en scannen op de multifunctionele printers. Je kunt vanaf iedere locatie een printopdracht versturen. Ook kun je direct printen vanaf je laptop of smartphone. Kijk hier voor meer informatie. 

  • Is er catering op school?

    Op school kun je gebruikmaken van de catering in de aula. Op meerdere punten staan koffiemachines en verkoopautomaten. Afrekenen doe je met je bankpas. Contant betalen kan niet. 

  • Waar kan ik mijn fiets of scooter parkeren?

    Op school kun je gebruikmaken van de fietsenstalling en/of daartoe aangewezen plekken. 

Geen resultaten gevonden