Succesvolle stage dankzij samenwerking telecom-operator VoipQ

Het aantal beschikbare stageplaatsen is door COVID19 maatregelen sterk afgenomen. Daarom zijn onze onderwijsteams op zoek naar creatieve oplossingen om de studenten zonder stage een goed alternatief te bieden. Team MICT1 Gouda heeft VoipQ – een telecom-operator die diensten op basis van Voice over IP levert – bereid gevonden om tweedejaars studenten de mogelijkheid te bieden om hun stage te volgen en succesvol af te sluiten. Gekozen is voor een vorm van hybride onderwijs waarbij VoipQ naar school is gehaald. Zo is een langdurige samenwerking gerealiseerd.  

Voor welke oplossing is gekozen?
Gastdocenten uit het bedrijf geven samen met docenten vanuit het team theorie- en praktijklessen aan de studenten. De theorielessen worden online via Microsoft Teams verzorgd. De praktijklessen en de begeleiding worden klassikaal en fysiek op school gegeven. Voor de praktijklessen heeft VoipQ de benodigde apparatuur aangeleverd en is een praktijkruimte gecreëerd. Studenten hebben daarnaast toegang tot een online leeromgeving Yeastar Academy. Hier kunnen zij verschillende online trainingen volgen om zich te specialiseren tot YSCT (Yeastar Certified Technician) of zelfs tot YSCE (Yeastar Certified Expert) nadat zij voor de betreffende examens zijn geslaagd. De toegang tot de Yeaster Academy is ook door VoipQ aangeboden.

Een leuke bijkomstigheid van de samenwerking met VoipQ is dat oud ICT-studenten betrokken zijn bij het verzorgen van de gast- en praktijklessen. Oud-studenten laten op deze manier zien hoe met hen gaat en zijn actief betrokken bij deze vorm van hybride onderwijs.

Studenten zijn positief
De studenten zijn positief over deze oplossing. Een greep uit een aantal reacties:

Daan: “Deze methode is best aardig te doen, je weet wat je te leren staat en de praktijklessen (al begrijpelijk) speelden af en toe op de stof in. Er was een praktijkles waar ik het meest van opstak dat echt op de stof inspeelde. Je kunt je eigen tijd goed indelen“.

Soufyan: ”Het onderwijs hoe het nu gegeven wordt ondanks coronatijd is echt een ideale manier van onderwijs. Ik vind het goed hoe de presentie gedaan wordt via teams. En verder hoe de tijden zijn opgeslagen in de agenda zodat je de presentie niet mist. Ook hebben we leraren die duidelijk zijn via de online omgeving waardoor alles goed wordt begrepen. De leraren vragen naar hoe het gaat en hoever je bent, dus samengevat vind ik dat er geen minpunten zijn (alleen de gezelligheid samen in een klas natuurlijk). Maar dat hoort er eenmaal bij”.

Mohammad: “De stage nu is online vanwege corona. Ik vind het een heel mooie stageplek om meer te weten over de VOIP en hoe het precies werkt. Het is wel moeilijk om een stage online te volgen maar we moeten het wel doen. Het is heel leerzaam en heel nuttig”.

Hoe ziet de toekomst eruit?
Tijdens de pilot lag de nadruk op het begeleiden van studenten zodat ze, ondanks deze lastige periode, toch hun stage goed konden afronden. Met VoipQ is besproken om na evaluatie van deze pilot een langdurige samenwerking te realiseren. Het primaire doel hiervan is om de aansluiting van ons onderwijs met de beroepspraktijk op een duurzame wijze te verbeteren. Een betere aansluiting kan een hogere kwaliteit van het onderwijs bieden en tegelijkertijd een kans bieden voor bedrijven om studenten een stageplek te geven.

VoipQ is dan ook erg te spreken over deze aanpak. “De samenwerking heeft, naast de maatschappelijke inzet, ook veel praktische voordelen. Neem bijvoorbeeld het lesmateriaal en inhoud, dit blijft nu up-to-date en aan de andere kant worden studenten alvast een stukje gericht opgeleid voor een belangrijk onderdeel in de ICT-branche” aldus Ryan Kalkhoven, CEO van VoipQ.