Opening student store Blue School

Studenten worden opgeleid in Westfield Mall of the Netherlands 

Vandaag opent student store Blue School officieel de deuren dat wil zeggen, vooral online. Vanwege de coronabeperkingen kan er alleen op afspraak gewinkeld worden in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Een winkelafspraak maken kan op www.blueschool.nl, de website inclusief webshop die vandaag gelanceerd is. Online en offline: de mbo studenten van ROC Mondriaan en mboRijnland gaan aan de slag in Blue School. Twee retail experts Yvo Sonneveld en Raymond van Uffelen zijn de ondernemers die dit unieke onderwijs- en winkelconcept vormgeven samen met retail studenten van de beide roc’s. Vanaf september start de eerste groep studenten die wordt opgeleid tot (Denim) Store Manager. Tot die tijd lopen huidige geselecteerde studenten stage bij Blue School. 

Ondernemen en opleiden
In Blue School gaan ondernemen en opleiden samen. De winkel is een student store met de focus op duurzame denim en wordt gerund door studenten onder leiding van twee van oorsprong Delftse retail experts Yvo Sonneveld (voorheen No 13) en Raymond van Uffelen (voorheen Ray Brandstore).

Yvo Sonneveld (41) heeft meer dan 20 jaar ervaring in de retail en in die jaren vijf kledingwinkels geëxploiteerd: ‘’Als puber was ik geen fan van school, maar ik ontdekte dat de combinatie van school en praktijk de juiste combinatie was. En dat is precies wat me zo aanspreekt in dit winkelconcept, waar leren en werken in de praktijk elkaar optimaal versterken.’’ 

Raymond van Uffelen(48) is ruim 20 jaar ondernemer waarvan meer dan 10 jaar ervaring in de retail:
‘’Mijn liefde voor jeans is ooit ontstaan bij mijn eerste weekend baantje bij The Way In. Dit noemde men in Delft toen een “blauwe winkel” vanwege de vele soorten spijkerbroeken. Hoe mooi is het om mijn ervaring in ondernemen en mijn passie voor jeans over te brengen aan de volgende generatie. Jeans zal altijd bestaan en behoeft een goed advies naar de klant toe. Dus ik kijk uit naar de toekomstige diamanten in de retail!”

Duurzaam
Bij Blue School krijgt duurzaamheid extra aandacht. Raymond van Uffelen zegt hierover: “Nog niet alle merken zien de noodzaak ervan maar de aandacht verschuift wel steeds meer naar het gebruik van sustainable en ecologische materialen. We gaan sowieso werken met Kings of Indigo en Kuychi, twee Nederlandse jeansmerken die al jaren hier in voorlopen en een voorbeeld zijn in de jeanswereld. Zij produceren gecertificeerde sustainable producten. Naast jeans verkopen wij uiteraard ook ‘gewone’ fashion als een t-shirt, sweater of jurkje. Bij Blue School slaag je prima voor een smart casual outfit.’’

Destination retail – retail in de toekomst
De Nederlandse retail verandert in razend tempo. Consumenten vinden persoonlijke aandacht en maatwerk steeds belangrijker. Klanten willen voelen dat het assortiment voor hen is gecreëerd. Als mensen naar fysieke winkels komen, verwachten ze goede service en een deskundig verkoopteam en destination retail beoogt dat. Daarnaast is het mede door de pandemie voor consumenten steeds belangrijker geworden om bewuste en duurzame keuzes maken. Hier speelt Blue School precies op in: Leisure, hospitality, duurzaamheid en beleving spelen in de opleiding een leidende rol.

Retail Innovatie & Experience Campus
In Blue School komt ook een Retail Informatiepunt waar ondernemers, werknemers, studenten en docenten met elkaar leren, kennis delen, onderzoeken en experimenteren. Blue School is als student store één van de ‘Labs’ van de Retail Innovatie & Experience Campus. De Retail Innovatie & Experience Campus is een publiek private samenwerking (PPS), waarin gemeente Leidschendam-Voorburg, ROC Mondriaan, mboRijnland, De Haagse Hogeschool, ondernemingsverenigingen en vastgoedonderneming Unibail Rodamco Westfield samenwerken. Het doel is om gezamenlijk als ondernemers, onderwijs en overheid al lerende te werken aan aantrekkelijke winkelgebieden met vernieuwende retailers. Blue School is onderdeel van deze campus.