Op 26 juni maakte Peter Heijkoop, burgemeester van Leiden, bekend dat ‘Leren met de Stad’ doorgaat tot 2030. De projecten die onder deze vlag worden uitgevoerd draaien veelal om de verbetering van het welzijn van de inwoners van Leiden. Van onderzoek naar studentenwelzijn en gok- en gameverslaving tot het verduurzamen van woningen en steun aan mantelzorgers. In de projecten werken studenten van het mbo, hogeschool en universiteit aan concrete oplossingen.

Gezamenlijke aanpak
Ook programmaleider Piet Hein van der Ploeg is blij met de verlenging. “Ik vind het geweldig om te zien hoe mbo-, hbo- en wo-studenten samenwerken met inwoners en organisaties in de stad. Ze signaleren een probleem, bedenken een plan en gaan met elkaar aan de slag. Die gezamenlijke aanpak maakt het programma zo succesvol.”
Toegepaste Psychologie-student Daisy deed bij Leren met de Stad onderzoek naar het programma Move Maatje van Stichting Move. Het programma helpt kinderen bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. “Ik richtte me op ervaringen van de coaches die groepstrajecten begeleiden. De coaches voelen zich vaak gemotiveerd en betrokken, maar geven aan behoefte te hebben aan meer structuur en ondersteuning. Mijn belangrijkste aanbeveling is dan ook: betrek hen actief bij het ontwikkelen van het programma.”
Besparen op energiekosten
Tijdens een interactieve markt in Het Gebouw lieten studenten hun projecten zien. mboRijnland-student Victor vertelde over zijn werk voor de Energiefixers071. Elke week bezoeken hij en zijn studentcollega’s bewoners van sociale huurwoningen in Leiden. Ze geven handige tips om te verduurzamen en helpen besparen op energiekosten. Zijn tip? “Heb je een koelkast van vijf jaar of ouder? Vervang die voor een nieuwe, dat kan flink schelen op je energierekening.”
Onderzoek naar stress
Ook de mentale gezondheid van studenten kreeg aandacht. Studenten uit de Oriëntatieklas van mboRijnland – bedoeld voor mbo’ers die zijn uitgevallen en opnieuw willen ontdekken welke richting bij hen past – hebben met docent Coen Wirtz van Universiteit Leiden en wo-studenten meegewerkt aan een onderzoek naar stress. “Wanneer voel je stress en hoe merk je dat? Studenten gaven onder andere antwoord door situaties te tekenen of na te bootsen met legoblokjes. Een interactieve manier om over dit onderwerp te praten. Met die input ontwikkelen we nu een workshop”, vertelt de docent.
Een ander mooi voorbeeld is het project Leids Leren, onder andere bedoeld voor mboRijnland-studenten Sociaal Werk die moeilijk een stage vinden. Samen met
Dea, student Cultural Anthropology and Development Sociolog aan Universiteit Leiden, onderzocht met studenten van mboRijnland hoe het schoolgebouw aan Lammenschans invloed heeft op hun gevoel van veiligheid en sociale contacten. “Het was een supermooie ervaring”, blikt ze terug. “We waren bang dat studenten zich bekeken zouden voelen, maar ze waren juist heel open en enthousiast. Ze dachten echt met ons mee.”
De projecten laten zien hoeveel talent, creativiteit en betrokkenheid studenten hebben. Door samen te werken met de stad, leren ze niet alleen voor hun diploma, maar maken ze ook echt verschil. Dat smaakt naar meer en gelukkig kan dat: Leren met de Stad gaat door tot 2030!
