Blue School bestaat vandaag 1 jaar. Midden in coronatijd opende de praktijkschool voor mbo-studenten Retail op 18 maart 2021 haar duurzame denimwinkel in Westfield Mall of the Netherlands. Blue School leidt op tot (Denim) Store Manager. Tien studenten van mboRijnland en ROC Mondriaan startten hun opleiding in dit unieke concept, waarbij de winkel hun klaslokaal is, twee rasechte ondernemers hun leermeesters en twee docenten hun dagelijkse begeleiders. Een terugblik op dit eerste turbulente jaar.
Hoe het begon
Na spannende momenten en de vraag of de winkel wel op tijd klaar en ingericht zou zijn, opende Blue School haar deuren op 18 maart. Het werd een online opening, heel anders dan het gedroomde grote feest op locatie met partners, bezoekers en pers. Tot aan de zomer werd de winkel gerund door studenten Retail Manager van beide mbo-scholen; zij liepen gedurende deze periode stage.
In augustus 2021 startten tien kersverse en geselecteerde studenten de opleiding in de Blue School. De opleiding (Denim) Store Manager is de eerste mbo Retail opleiding van Nederland waar studenten volledig in de praktijk worden opgeleid.
Student Luca Boëm (18 jaar): “Het allerleukste aan de Blue School vind ik dat je veel eigen invulling hebt. Elk blok bestaat uit challenges zoals: hospitality en sales. IN het tweede jaar mag je ook je eigen challenge kiezen. Dus als jij wilt stagelopen in het buitenland, dan wordt bekeken of dit mogelijk is. Verder ben je veel in de praktijk aan het leren en ik vind dat gewoon de beste manier. De eerste keer een klant aanspreken is natuurlijk super eng – zeker omdat je het goed wilt doen – maar je wordt er snel beter in en er is altijd een docent of ondernemer aan wie je vragen kunt stellen. Als je iets met Retail wilt doen en niet graag uit een boek leert, dan is deze opleiding echt een aanrader.”
Blue School als klaslokaal
Blue School stoomt je klaar tot (Denim) Store Manager op basis van vijf pijlers: Sales, Retail & Innovation, Hospitality, Denim en Personal Development. Studenten krijgen veel verantwoordelijkheden en er zijn verschillende rollen. Denk aan: visual merchandiser, adviseur en verkoopspecialist. De opleiding duurt drie jaar en iedere 8 weken gaan studenten een challenge aan. Om deze op te lossen krijg zij trainingen van professionals, voeren ze opdrachten uit in Westfield Mall of The Netherlands en lopen ze stage in de Blue School Store.
Inmiddels zijn er 7 challenges ontworpen, allemaal in samenwerking met het bedrijfsleven. Zo is de Hospitality challenge ontworpen samen met Hilton The Hague, hebben de studenten de 4-star training van Westfield ontvangen en hebben ze diverse trainingen gehad van professionals uit het vak. De Inkoop en Merchandise challenges waar de studenten op dit moment mee bezig zijn, zijn ontwikkeld samen met Just Brands. Verder hebben de studenten een eigen webshop geopend. Deze wordt volledig door studenten beheerd.
Duurzaamheid grote troef
Alle merken die Blue School verkoopt zijn Nederlandse, duurzame merken. Yvo Sonneveld, een van de ondernemers van Blue School: “Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. We hebben
inmiddels verschillende acties gedaan rondom dit thema. Zo konden klanten hun oude jeans inleveren om vervolgens korting te krijgen op hun nieuwe aankoop. Een andere actie was dat klanten hun oude jeans konden laten repareren. Ten slotte is een samenwerking geweest met Stichting Stunt, een organisatie met acht leerbedrijven die sociaal en duurzaam zijn en veel werken met gerecyclede materialen. Deze maand kun je je jeans laten pimpen door en samen met de studenten die werken in de Blue School.”
Uitdagingen
Natuurlijk heeft Blue School ook voor uitdagingen gestaan. Studenten gaan ’s avonds, in het weekend en tijdens vakanties naar school. De winkel is namelijk 7 dagen per week, 364 dagen per jaar geopend van 10.00 uur tot 20.00 uur. Daarom krijgen ze op andere momenten ‘weekend’ en vakantie. Dat vraagt een enorm aanpassingsvermogen van alle betrokkenen. Gelukkig leren de studenten zich aanpassen en lossen studenten dit zelf met elkaar op. Koen den Ouden, docent Blue School: “In coronatijd hebben we natuurlijk, net als elke winkel, last gehad van de lockdowns. Gelukkig hebben we ons weten aan te passen en was vooral de flexibiliteit van onze studenten fantastisch.”
Geïnspireerde studenten
Den Ouden vertelt verder dat de gekozen vorm van hybride en gepersonaliseerd onderwijs op een positieve manier uitdagend is voor zowel studenten en docenten. “Dit werpt nu al haar vruchten af. Studenten gaan met plezier naar school, leren veel meer. En raken geïnspireerd. Studenten zijn en worden echt eigenaar van hun eigen leerproces. We merken dat ze eerder naar school komen en langer blijven hangen. Wat ons betreft is deze vorm van onderwijs echt het onderwijs van de toekomst.”
Toekomstplannen
Blue School nodigt uit voor diverse samenwerkingen. Er is al een samenwerking met de Retail Innovatie & Experience Campus. Hierin werken ondernemers, onderwijs en overheid samen aan vernieuwende en aantrekkelijke winkelgebieden met goed opgeleid personeel. Dit doen zij samen met studenten in Retail Innovatie Labs in Leidschendam-Voorburg.
Op dit moment vinden verkennende gesprekken plaats met de School voor Commerciële Economie, de School voor Evenementen en de School voor Mode.
Den Ouden: “Verder is het plan om komend jaar nog meer partners en bedrijven bij Blue School te betrekken. Per slot van rekening leer je het vak het beste van de experts. Studenten gaan bedrijfsbezoeken afleggen en krijgen verschillende gastlessen en trainingen. Nog leuk om te vertellen is dat twee studenten en twee docenten net terug zijn van een bezoek aan de Berlin Fashion Week. Een geweldige ervaring, waar de mogelijkheden zijn verkend om volgend jaar nauw samen te werken met deze Fashion week.”