Leiden/Zoetermeer, 15 juli 2024 – Nellie Klaassen heeft de prestigieuze Comenius beurs toegekend gekregen. Klaassen is onderzoeksdocent bij het practoraat van het CIV Welzijn & Zorg en docent bij mboRijnland. Deze beurs ter waarde van €50.000 is bedoeld voor een periode van anderhalf jaar en wordt verstrekt door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De toekenning is een belangrijke mijlpaal voor het mbo-onderwijs en biedt nieuwe mogelijkheden voor innovatieve onderzoeksprojecten binnen het mbo.
Wat is de Comenius beurs?
De Comenius beurs is een initiatief van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) en wordt beheerd door het NRO. De beurs richt zich op onderwijsinnovatie en was aanvankelijk alleen beschikbaar voor het hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo). Sinds dit jaar kunnen voor het eerst ook mbo-instellingen aanspraak maken op deze financiering. Dit jaar waren 28 beurzen van €50.000 beschikbaar, speciaal voor innovatieprojecten binnen het mbo.
Project Nellie Klaassen en Désirée Bierlaagh

Nellie Klaassen legt uit: “Tijdens mijn master ‘Leren Innoveren’ heb ik actieonderzoek gedaan naar wat studenten nodig hebben om een professionele beroepshouding te ontwikkelen. Dit heb ik gecombineerd met inzichten uit de literatuur, eerdere onderzoeken, en focusgroep gesprekken met studenten, docenten en stagebegeleiders.” De leerlijn is onder andere geënt op het boek ‘Stevig (leren) staan: Aan de slag met professionele identiteit in beroep en opleiding’ (2023). Désirée Bierlaagh is medeauteur van het boek.
Innovatieve aanpak
De leerlijn omvat lessen over beroepsidentiteit, professionele identiteit, communicatievaardigheden en cultureel sensitief werken. Dit wordt geïntegreerd in de begeleidingsuren in de gehele opleiding Verpleegkunde (VP) en Verzorgende IG (VIG). Klaassen: “Het is belangrijk dat studenten leren reflecteren en feedback geven in een veilige omgeving. Dit helpt hen om beter om te gaan met situaties die ze tijdens hun stages tegenkomen.”
Bierlaagh vult aan: “Uit onderzoek weten we dat het kennen van jouw beroepsidentiteit de basis vormt van praktisch wijs handelen in de praktijk, het thema waar ons practoraat zich mee bezighoudt.”
Betekenis voor het mbo

De onderzoekers merken dat het werken aan beroepsidentiteit én deze leerlijn ook interesse wekt van andere mbo-instellingen. Klaassen: “We zijn al benaderd door drie andere mbo-instellingen die interesse hebben in onze aanpak. We richten om die reden een onderzoeksgroep op om deze innovaties breder te delen en samen verder te ontwikkelen.”
Vervolg
Het project loopt van september 2024 tot februari 2026. Tijdens deze periode wordt het effect van de leerlijn onderzocht. De eerstejaars VP- en VIG-studenten in Zoetermeer en Leiden nemen deel aan dit onderzoek, evenals hun docenten, voor wie een aparte handleiding is ontwikkeld. Daarnaast worden stage-instellingen betrokken bij het geven van feedback over de beroepshouding van studenten.
Nellie Klaassen besluit: “We hopen dat dit project bijdraagt aan een betere voorbereiding van onze studenten op hun toekomstige beroep. Een goede professionele houding is essentieel in de zorg en welzijn. Ik ben blij dat we met deze beurs de kans krijgen om hieraan te werken.”
Lees hier meer over het practoraat van het CIV Welzijn & Zorg.
