Rekendocent Martijn: ‘Mijn doel is dat studenten vertrouwen krijgen in zichzelf’
Mijn eerste lessen gaan niet over rekenen, maar over elkaar leren kennen. Zo bouw ik écht een band op met mijn studenten.”
Van een kantoorbaan naar rekendocent in het mbo. Martijn Knoester maakte in 2020 de overstap naar het onderwijs. En daar heeft daar nog geen moment spijt van gehad! Hoe ervaart hij zijn baan als docent bij mboRijnland en wat dreef hem om deze carrièreswitch te maken? Hij deelt zijn verhaal en tips voor iedereen die overweegt voor de klas te staan.
Je hart volgen
Martijn had een leuke baan als HR-adviseur, maar kreeg steeds meer energie van het idee om het onderwijs in te gaan. “Na twintig jaar wilde ik iets nieuws en ik heb altijd al iets met cijfers gehad”, legt hij uit. “Bovendien zijn rekendocenten hard nodig. Daarom besloot ik ervoor te gaan. Met de steun en flexibiliteit van mijn collega’s en leidinggevenden heb ik de overstap kunnen maken.”
Rekenangst bij studenten wegnemen
Hij werkt nu als docent Rekenen bij de opleiding Tandartsassistent in Leiden. “Een aanzienlijk aantal studenten heeft rekenangst. Mijn doel is niet dat ze rekenen geweldig gaan vinden, maar wel dat ze vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.” Naast rekenlessen begeleidt hij als studieloopbaanbegeleider (slb’er) een groep studenten. Wat hij het leukst vindt aan deze rol? “Dat ik ze zie groeien, zowel in hun vak als persoonlijk, en dat ik ze daarin mag begeleiden. Een goede klik vind ik belangrijk. Mijn eerste lessen gaan niet over rekenen, maar over elkaar leren kennen. Zo bouw ik écht een band op met mijn studenten.”
Basisvaardigheden op de kaart zetten
Martijn zet zich niet alleen in voor studenten, maar ook voor beter onderwijs. In de projectgroep Basisvaardigheden werkt hij met collega’s aan het versterken van de vakken Nederlands, Engels, rekenen, burgerschap, loopbaan en digitale vaardigheden. “We organiseren bijvoorbeeld de Battle Basisvaardigheden, een wedstrijd om eerstejaarsstudenten enthousiast te maken voor deze vakken.” Ook volgt hij dit studiejaar met een groep rekendocenten de leergang Rekenen, een interne opleiding. “Het is echt een verdieping op ons vak. Ik doe onder andere onderzoek naar rekentaal en leer hoe je rekenangst bespreekbaar maakt. Ik blijf mezelf ontwikkelen en dat maakt mijn werk nog leuker.”
Aan de slag als mbo-docent
Wie net als Martijn als zij-instromer aan de slag wil in het mbo-onderwijs, moet een lesbevoegdheid halen: het pedagogisch didactisch getuigschrift (pdg). “De combinatie van mijn werk als HR-adviseur, het halen van mijn pdg én voor de klas staan, was soms best pittig, maar het is me gelukt. Tijdens de opleiding leer je onder andere hoe je lesgeeft en over de zes rollen van docent. Je bent namelijk gastheer, presentator, didacticus, leercoach, pedagoog en afsluiter. Ook werk je met collega’s aan opdrachten. Zo hebben we een workshop ontwikkeld over jongeren en verslaving. Samen leren is super waardevol.”
Benieuwd of lesgeven in het mbo iets voor jou is? Ontdek de mogelijkheden!