Student Kouboura: ‘Mijn droom is een eigen marketingbureau runnen’
“Als student-assistent bij de Community krijg je echt de kans om mee te denken én te doen. Ik hielp mee met het organiseren van de Week van het Ondernemen, maakte TikToks en social posts, schreef verhalen van studenten en zette vacatures online.”
Een eigen bedrijf starten, samenwerken met lifestyle- en beautymerken, creatieve content maken én iets bijdragen aan de samenleving: Kouboura (20) weet wat ze wil, en is er nu al hard voor aan het werk. Als student Marketing & Communication Specialist in Leiden en als student-assistent bij de Community werkt ze aan haar toekomst. “Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. Voor nu, maar ook voor later.”
Altijd creatief bezig zijn
Kouboura begon eerst aan een zorgopleiding bij mboRijnland, maar merkte al snel: dit past toch niet bij mij. “Toen heb ik een Open Dag bezocht en ik voelde me direct thuis bij de opleiding Marketing & Communication Specialist. In mijn vrije tijd was ik al veel bezig met content: foto’s maken en producten promoten op Instagram. Dat creatieve past echt bij mij. De opleiding is heel afwisselend. Je bedenkt (marketing)strategieën, ontwerpt flyers, organiseert evenementen en schrijft communicatieplannen. Je bent steeds met iets nieuws bezig. Dat vind ik leuk.”
Student-assistent bij de Community van mboRijnland
Naast haar opleiding, werkte Kouboura een half jaar als student-assistent bij de Community van mboRijnland, een netwerk van (oud-)studenten, medewerkers en bedrijven. Het doel? Elkaar verder helpen en samen bouwen aan je toekomst op de arbeidsmarkt. “Het is een plek waar je veel leert en jezelf kunt laten zien. Je ontmoet mensen uit het werkveld en docenten en studenten die je anders misschien niet zo snel zou spreken”, legt ze uit. Via haar studieloopbaanbegeleider hoorde ze over de vacature. “Ik dacht meteen: dit is iets voor mij! Ik ben altijd nieuwsgierig en hou van nieuwe dingen proberen. En een netwerk opbouwen – binnen en buiten de school – is echt belangrijk voor later.”
Meedenken én meedoen
Wat ze zo leuk vond aan werken bij de Community? “Je krijgt echt de kans om mee te denken én te doen. Ik hielp bijvoorbeeld mee met het organiseren van de Week van het Ondernemen. Ik maakte TikToks en social posts, schreef verhalen van studenten en zette vacatures op de website. En we dachten samen na over hoe we meer studenten konden betrekken bij de Community. Ook is het werk heel flexibel: je kunt op verschillende locaties werken of gewoon op school. En omdat het een echte bijbaan van 8 tot 12 uur per week is, krijg je ook betaald.”
Opdrachten voor echte bedrijven
Bij de Community kon ze meteen toepassen wat ze tijdens de opleiding leerde. “Bijvoorbeeld hoe je schrijft voor een website en hoe je content bedenkt voor sociale media.” Ook op haar stage in Amsterdam deed ze veel ervaring op en werkte ze aan flyers en videocontent voor maatschappelijke projecten. “We maakten foto’s van lokale schoonmaakacties en gebruikten die in campagnes. Zo leer je echt hoe je een organisatie zichtbaar maakt.”
Grote toekomstdromen
Kouboura heeft grote plannen. Ze wil haar studie afmaken, door naar het hbo en misschien zelfs de universiteit. Haar grote droom? Een eigen marketingbureau. “Het lijkt me geweldig om samen te werken met bedrijven in beauty, lifestyle en fashion. Maar ik wil ook maatschappelijke impact maken. Daarom werk ik nu al vrijwillig als socialmediamanager voor een politieke partij en een vrouwenrechtenorganisatie. Niet omdat ik de politiek in wil, maar omdat ik het belangrijk vind dat er aandacht is voor maatschappelijke thema’s. Dat past ook bij wie ik ben.”
Kouboura’s advies aan (toekomstige) studenten
Voor wie twijfelt over een opleiding of de rol van student-assistent heeft Kouboura één tip: ga dingen proberen. “Je weet pas wat bij je past als je het doet. En bouw een netwerk op, daar heb je altijd iets aan! Het leven is één grote ontdekkingstocht. Soms is het moeilijk, maar als je doet wat je leuk vindt, krijg je er energie van. Dan komen de kansen vanzelf.”
Ook nieuwsgierig naar de opleiding Marketing & Communication Specialist? Kom naar een Open Dag!
Lid worden van de Community? Dat kan via de website.