Categorie archieven: Techniek & ICT

Zorgchallenge Eten zonder handen van start in Experimenteerhuis Zoetermeer

Op dinsdag 2 april was de kick-off van het project Eten zonder handen in het Experimenteerhuis in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. Meer dan honderd Technasium leerlingen van Melanchthon Bergschenhoek en Oranje Nassau College Parkdreef, een aantal ICT studenten van De Haagse Hogeschool en studenten Verpleegkunde van mboRijnland innoveren, ontwikkelen en ontwerpen in dit gezamenlijke project rondom een eetrobot.

Tijdens de kick-off staat kennisdelen tussen de leerlingen en studenten centraal. Ze gaan verdeeld in verschillende workshops met elkaar in gesprek, maar ook met ervaringsdeskundigen. Want, eten zonder handen, daar weten Robin en Sana door hun spierziekte alles van. “Ik heb wel een robotarm, maar omdat deze heel traag werkt, is mijn eten na drie happen al koud”, vertelt Sana. Robin: “Soep eten of een tompouce is al helemaal niet te doen.” Ze zijn dan ook blij met de zorgchallenge Eten zonder handen. Een verzoek hebben ze ook: “We willen zelfstandig kunnen eten, zonder hulp van anderen. En het liefst ook buiten de deur.”

“Dit gaan we zeker tegenkomen in de praktijk”

Thomas, hbo student: “Er bestaan al eetrobots, maar wij willen een betere versie maken, denk aan het veilig en makkelijk mee kunnen nemen naar bijvoorbeeld een restaurant.” Naast het onderzoek van de hbo studenten, doorlopen de havo/vwo leerlingen hun eigen onderzoekstraject om tot een robotarm te komen. Jay, vierdejaars student Verpleegkunde mboRijnland, vindt de eetrobot een aanwinst voor de zorg en voor het onderwijs. “Het is een mooie uitvinding. Door dit project leren we tijdens onze opleiding hoe we hiermee moeten werken. Erg goed, want dit gaan we zeker tegenkomen in de praktijk.”

Vanuit het voortgezet onderwijs is docent Stefan Hollebrandse van het Oranje Nassau College blij met dit gezamenlijke project. “Onze leerlingen zien dat de opdrachten die ze op school maken ook echt een functie hebben, het wordt gekoppeld aan de praktijk. Bovendien worden ze op een actieve manier geconfronteerd met studenten van de opleidingen ICT en zorg.”

De leerlingen gaan de komende maanden zelf een prototype maken van een robotarm. Ze worden daarin begeleid door een aantal hbo-studenten ICT.

Toekomstige professionals

Onder aanvoering van het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Welzijn & Zorg zijn mboRijnland, Vierstroom Zorg Thuis, gemeente Zoetermeer, Mobile Care, Zoetermeer 2025, ZW Connect, Thuisleefgroep en De Haagse Hogeschool het Experimenteerhuis gestart. Een innovatieve plek waar studenten, zorgprofessionals, cliënten en mantelzorgers experimenteren met zorgtechnologie en de toepassing in het dagelijks leven.

Projectleider Arianne Riedijk: “Door de samenwerking tussen voortgezet onderwijs, mbo en hbo in dit project ‘Eten zonder handen’ leren de studenten en leerlingen van elkaar. Het is fantastisch dat leverancier Sarkow verschillende technologische innovaties heeft meegenomen, zoals de robotarm. Zo kunnen onze toekomstige professionals hiermee oefenen.”

Andere publicaties:

Artikel AD Haagsche Courant 

Artikel Omroep West

Omroep West video

Artikel Dutch Innovation Park

Waarom neusspray zo verslavend is en haren grijs worden

De kneepjes van het vak Verpleegkunde leren via TikTok, Instagram en YouTube. Lieke Merkens, docent Verpleegkunde mboRijnland, lanceert alweer haar vierde seizoen van de ‘Lessen van Lieke’. Ze inspireert jonge mensen, zowel studenten als werkenden, met haar dagelijkse aansprekende en educatieve video’s. Zorginstellingen werken graag met haar samen. Een nieuwetijdse manier van onderwijs geven dat nu ook voor het tweede jaar wordt ingezet voor de techniek en het kappersvak.

 

De dertigjarige verpleegkundige uit Delft gaat dit seizoen langs bij hospice Xenia, een plek waar jonge mensen het laatste stukje van hun leven doorbrengen. “Heftig om zo dicht bij de dood te zijn van jongeren. Aan de andere kant ook heel mooi en bijzonder om met deze moedige mensen te praten, te laten zien hoe het in een hospice gaat en de dood wat dichter bij het leven te brengen”, aldus Lieke.

 Naast het hospice werkt Lieke een dag mee bij Arkin, een instelling voor mensen met psychiatrische stoornissen en verslavingen. Ten slotte gaat ze langs bij de kinderafdeling van het Haga ziekenhuis waar ze premature baby’s verzorgt en voeding geeft.

 

Totaalconcept via social media

Drie keer in de week post Lieke een video op TikTok en Instagram waar ze medische handelingen laat zien, vragen van volgers beantwoordt en herkenbare onderwerpen bespreekt zoals het risico van verslaving aan een neusspray, handvatten om een gesprek over seksualiteit te starten of omgaan met grensoverschrijdend gedrag van een cliënt. “Ik krijg veel reacties op mijn social mediakanalen. Studenten vanuit het hele land die me bedanken voor de heldere uitleg en verzoeken van instellingen die me uitnodigen een keer bij hen te komen filmen. Echt mooi en waardevol deze samenwerkingen. Er ontstaat verbinding met het werkveld, bedrijven bieden aan een gastles te willen geven. En het biedt voor studenten van mboRijnland mogelijkheden om daar stage te lopen of een werkplek te vinden.” Lessen van Lieke heeft inmiddels ruim 22.500 volgers op TikTok en bijna 2000 op Instagram. Haar video’s van de afgelopen maanden werden in totaal meer dan 2 miljoen keer bekeken.

 

Techniekonderwijs op een andere manier

Robert Krens, docent Technicus Engineering bij mboRijnland in Gouda, heeft inmiddels ook de smaak te pakken. Voor zijn tweede YouTube-serie loopt hij een dag mee bij de Heineken Brouwerij en laat hij zien hoe de Nederlandse biergigant gebruikmaakt van een robothond. Ook brengt hij een bezoek aan de brandweer, waar drones worden ingezet om drenkelingen te lokaliseren in het water. Ook de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) werkt aan deze aflevering mee.

“Door bij aansprekende bedrijven te laten zien welke rol techniek speelt en hoe techniek kan worden ingezet, krijgt de kijker een goed beeld wat allemaal mogelijk is met een techniekopleiding. Daarnaast merk ik dat deze tijd- en plaats onafhankelijke manier van onderwijs aanbieden veel jonge mensen aanspreekt”, licht Robert Krens toe. Elke maand krijgt Robert er ruim 100 enthousiaste volgers bij.

 

Haarwerk bij haaraandoening

Ook voor Misha Gallé is haar social media-avontuur nu ‘business as usual’. Misha neemt de kijker in haar tweede seizoen mee naar een bedrijf dat haarwerk maakt voor mensen met een haaraandoening, een kant van het kappersvak dat zelden wordt belicht. Daarnaast verdiept de kapper uit Den Haag zich in vlechttechnieken van afrohaar, zowel bij echt als nephaar. Haar video met uitleg waarom haren grijs worden als je ouder wordt, was erg populair. “Dat is iets wat iedereen op een dag gaat meemaken, dus dat spreekt aan”, lacht Misha.

Nieuwe manier van onderwijs

Docenten van mboRijnland gebruiken de video’s van ‘Lessen van Lieke, Robert en Misha regelmatig tijdens hun eigen lessen. Lieke: “Ik heb inmiddels al ruim twintig video’s over wondverzorging gemaakt. Hartstikke handig om te laten zien tijdens een les over wondverzorging; een korte video is voor studenten vaak een welkome afwisseling naast de lesstof in het boek.”

 

Lieke Merkens is inmiddels projectleider van de drie producties; ze begeleidt de andere twee docenten, onderhoudt contact met de bedrijven waarmee wordt samengewerkt en bespreekt met collega’s hoe de video’s kunnen worden ingezet in het onderwijs. “Het is voor mij een fulltime baan geworden, echt heel tof. Ik denk echt dat deze visuele en interactieve manier van educatie en kennis delen de toekomst heeft”, aldus Lieke.

Over de Lessen van Lieke

Met de ‘Lessen van’ projecten delen de drie docenten drie keer per week educatieve video’s  via hun eigen social mediakanalen. Eén keer per jaar lanceren ze een YouTube-serie die bestaat uit drie afleveringen. Daarin gaan de docenten bij bedrijven aan de slag en laten de beroepspraktijk zien.

 

Lancering tweede seizoen Lessen van Robert: 7 maart

Lancering vierde seizoen Lessen van Lieke: 11 april

Lancering tweede seizoen Lessen van Misha: 7 mei

 

Lessen van Lieke:

TikTok: https://www.tiktok.com/@lessenvanlieke?lang=nl-NL

Instagram: https://www.instagram.com/lessenvanlieke/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100083409264522
YouTube: 
https://www.youtube.com/watch?v=XasP2saV1qU&list=PL82al4b5iyy3-xk439pgNdAlTIra6L5py&index=4

YouTube: seizoen 4, afl. 1 op 11 april

 

Lessen van Robert:

TikTok: https://www.tiktok.com/@lessenvanrobert?lang=nl-NL

Instagram: https://www.instagram.com/lessenvanrobert/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100086485819997

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=cJpsKDJI_Vo

YouTube: seizoen 2, afl. 1 op 7 maart

 

Lessen van Misha:

TikTok: https://www.tiktok.com/@lessenvanmisha?lang=nl-NL

Instagram: https://www.instagram.com/lessenvanmisha/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100088010264985

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2fHrOgZhswc

YouTube, seizoen 2, afl. 1 op 7 mei

Bezoek Tweede Kamerleden aan mboRijnland en Hogeschool Leiden voor inzicht doorlopende leerroute vmbo-mbo-hbo

Op uitnodiging van de MBO Raad, de VO-raad en de Vereniging Hogescholen bracht een delegatie van Tweede Kamerleden vandaag een bezoek aan mboRijnland en Hogeschool Leiden. Doel was om hen meer inzicht te geven in de doorlopende leerroutes, onder andere binnen de sectoren techniek, horeca en zorg. Het bezoek onderstreept het belang van een soepele overgang van het voortgezet onderwijs naar het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en daarna naar de arbeidsmarkt.

Succesvolle brugvorming

De focus van het bezoek bij mboRijnland lag op de samenwerking tussen mboRijnland en Teylingen College-KTS, een vmbo-school in de regio. Er zijn doorlopende leerroutes gecreëerd voor de opleidingen uitvoerend bakker, kok, constructiewerker en monteur elektrotechnische installaties. Studenten kunnen op het vmbo een van deze mbo niveau 2-opleidingen afronden om vervolgens de stap te maken naar een niveau 3- of 4-opleiding op een van de locaties van mboRijnland. Deze unieke samenwerking tussen mboRijnland en Teylingen College-KTS dient als voorbeeld van een succesvolle brugvorming tussen onderwijsinstellingen onderling en het werkveld.

Vertrouwd en veilig

Doel van de doorlopende leerroute is het opleiden van studenten in een vertrouwde en veilige omgeving, waarna zij kunnen doorstromen naar mbo niveau 3. De mbo-opleiding niveau 2 op de KTS biedt de nog jonge studenten de mogelijkheid om de overgang naar een grote mbo-school uit te stellen. De klassen zijn klein, de studenten krijgen les van hun vertrouwde vmbo-docenten en kunnen extra ondersteuning krijgen als dat nodig is. Vanuit deze routes maken jongeren een goede start op de arbeidsmarkt en is de doorstroom naar een mbo-opleiding op een vervolgniveau groter.

In gesprek met studenten

De Kamerleden kregen een rondleiding in de werkplaats Techniek en namen een kijkje in het Energieloket, waar studenten samen met een docent en een bouwkundig expert gratis advies geven aan bewoners over verduurzaming van hun woning. Ook ging de delegatie langs bij Technolab Leiden, een inspirerende omgeving waar leerlingen basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs kunnen kennismaken met uiteenlopende aspecten van techniek. Hier loopt ook een aantal techniekstudenten van mboRijnland stage.

Tijdens de lunch kregen de Kamerleden de gelegenheid om werkstukken van studenten techniek en horeca te bekijken en met hen in gesprek te gaan. De lunch werd bereid door studenten van de KTS en studenten mboRijnland.

Doorstroom mbo-hbo

Na de lunch vervolgden de Tweede Kamerleden hun bezoek aan Hogeschool Leiden. Ook tussen mbo en hbo wordt steeds meer samengewerkt om de beroepskolom te versterken en de doorstroom tussen opleidingen steeds soepeler te maken voor studenten. Een voorbeeld is de Associate Degree, een tweejarige opleiding op niveau 5 tussen mbo en hbo in, waarvan steeds meer varianten ontstaan.

Bovendien is het Middelbaar Laboratoriumonderwijs (MLO) van mboRijnland gehuisvest in Hogeschool Leiden. Dat bevordert de onderlinge samenwerking en doorstroom van mbo naar hbo en leiden beide opleidingen op voor de nodige beroepen op het Leiden Bio Science Park.

 

 

Burgemeesters Aboutaleb en Bezuijen bezoeken projecten zorgtechnologie en automotive

Deze week brachten burgemeesters Ahmed Aboutaleb (gemeente Rotterdam) en Michel Bezuijen (gemeente Zoetermeer) een bezoek aan  het  Dutch Innovation Park in Zoetermeer. Ze gingen in gesprek met studenten van mboRijnland en De Haagse Hogeschool over toepassingen op het gebied van smart mobility en zorgtechnologie.

Smart Mobility
Om te beginnen bezochten de burgemeesters smart mobility projecten van mbo- en hbo-studenten die met elkaar studeren in de Dutch Innovation Factory (DIF). In samenwerking met I-EM Delft, CIV Smart Technology en docenten van drie opleidingen werken de mbo-studenten een kwartaal aan een casus. Het project bestaat uit drie belangrijke aspecten: het ombouwen van een elektrische auto naar waterstofaandrijving, het verduurzamen van een huis en het genereren van data die worden weergegeven in een dashboard.

Mbo-student Bart Vollebregt vertelde de burgemeesters over zijn aandeel in het project. Als student van de opleiding Technicus Engineering richt hij zich op het verduurzamen van een huis. Door duurzame energiebronnen te gebruiken en het huis te koppelen aan de waterstofauto, ontstaat een smart grid. Dit biedt mogelijkheden voor een efficiënter energiegebruik en een verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

Bart: “Ik vond het een interessante en unieke ervaring om mijn project toe te lichten aan de twee burgemeesters. Toen burgemeester Aboutaleb aangaf dat hij ook technisch aangelegd is, wist ik dat ik gewoon mijn verhaal kon doen. Door de multidisciplinaire aanpak in dit project hopen we een mooie bijdrage te leveren aan de energietransitie en worden we bewust van thema’s rondom duurzaamheid.”

Autonoom rijden
Een groep hbo ICT-studenten nam deel aan een challenge van de RDW over het autonoom rijden. Verschillende studententeams uit Nederland strijden daarbij tegen elkaar met zelfrijdende voertuigen op een circuit. Onder leiding van een andere groep hbo ICT-studenten zijn basisschoolkinderen uit groep 6 en 7 aan de slag gegaan met techniek & ICT-opdrachten waaronder een programmeerbare robotauto.

Experimenteerhuis
Vervolgens brachten de burgemeesters een bezoek aan het Experimenteerhuis, waar projectleider Arianne Riedijk hen opving. Het Experimenteerhuis is een belevenis in een levensechte experimenteerruimte. Deze officiële opleidingslocatie van CIV Welzijn en Zorg van mboRijnland richt zich onder andere op het ontwikkelen en het delen van kennis over technologie in zorg en welzijn thuis.

Vijf mbo-studenten van de opleiding Verpleegkunde geven trainingen zorgtechnologie aan zorgmedewerkers, bedrijven en ouderen in de regio. Over hun ervaringen met bijvoorbeeld de Helpsoq, een toepassing waarmee ouderen zelf hun steunkous kunnen aantrekken, gingen ze in gesprek met beide burgemeesters.

Zorgchallenge
Daarnaast werken zes hbo-studenten van de opleiding ICT in het Experimenteerhuis aan hun zorgchallenge. Ze hebben een prototype ontwikkeld van de Retrospecs, een 2D-bril waar zorgverleners via een app taken en activiteiten naartoe kunnen uploaden die de cliënt kan doen. Zo blijft de client actief. Hbo-studenten en mbo-studenten in de DIF werken samen en geven elkaar input voor de vraagstukken waarmee ze bezig zijn.

Nouhaïla, een van de mbo-studenten licht toe: “Wij proberen ouderen met dementie te activeren door verschillende kaartjes voorbij te laten komen met acties die zij kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld een dagplanning, foto’s van vroeger en ideeën voor activiteiten.”

“De mbo-studenten geven vanuit hun stagepraktijk in een zorginstelling feedback op de ideeën voor een bepaalde zorginnovatie. Dat nemen wij weer mee om ons product te verbeteren. Onze samenwerking is erg waardevol”, vult hbo-student ICT Helin aan.

Caroline Gootjes, wijkverpleegkundige bij zorginstelling Vierstroom, zat ook aan tafel met de burgemeesters: “We onderzoeken en bespreken met elkaar hoe we alle kwetsbare mensen, die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen, kunnen helpen met slimme zorg. De verpleegkundige van de toekomst moet goed geschoold zijn om de nieuwste technieken toe te kunnen passen. Die trainingen krijgen de medewerkers in het Experimenteerhuis van de mbo-studenten.”

Subsidie voor consortium vo, mbo, hbo voor klaarstomen nieuwe generatie ICT-talenten

Het consortium van mboRijnland, Hogeschool Leiden, De Haagse Hogeschool en vier regionale scholen in het voortgezet onderwijs heeft een subsidie ontvangen van het ministerie van OCW. Het geld is bedoeld om gezamenlijk doorlopende ICT-opleidingsroutes tussen vmbo, mbo en hbo te ontwikkelen en versterken. De subsidie is toegekend voor de komende drie jaar.

Instroom ICT-sector vergroten
Het geld wordt geïnvesteerd om jongeren in de ICT-sector soepeler te laten doorstromen van het vmbo naar het mbo en het hbo. Het doel is om de instroom naar de ICT-sector te vergroten en het onderwijs beter af te stemmen op de arbeidsmarkt. Dit sluit ook aan bij de wens om regionale arbeidstekorten in de ICT-sector aan te pakken. Al sinds vijf jaar bestaat een tekort aan ICT-professionals. Binnen geen enkele beroepsgroep zijn de tekorten zo groot. Bovendien voorspelde het UWV in zijn jaarlijkse arbeidsmarktprognose nog een groei van 12.000 nieuwe ICT-banen in 2024.

Arjan van der Hoorn, onderwijsdirecteur en penvoerder vanuit mboRijnland: “Geweldig dat we samen met het hbo en een aantal scholen uit het voortgezet onderwijs de kloof gaan dichten tussen de onderwijssectoren. De overstapmomenten zijn altijd een kwetsbaar moment in de studieloopbaan van jongeren. Met deze subsidie kunnen we grote impact maken en zorgen voor een naadloze aansluiting en uitstekende voorbereiding en begeleiding in de ICT-sector.”

Van vmbo naar mbo
Vmbo-scholen het Groene Hart Leerpark, Scala College (beide Alphen aan den Rijn), Oranje Nassau College (Zoetermeer) en Da Vinci College (Leiden) en mboRijnland gaan met deze subsidie hun samenwerking nog meer uitbouwen. Daarbij richten ze zich specifiek op activiteiten als voorlichting, proefstuderen en loopbaanoriëntatie. Hoe beter leerlingen weten wat ze kunnen verwachten in een vervolgopleiding, hoe bewuster ze de keuze voor een opleiding maken. Hierdoor stijgt de kans op studiesucces.

Van mbo naar hbo
Studenten die de opleiding IT Systems and Devices bij mboRijnland volgen, kunnen desgewenst doorstromen naar een Informatica-opleiding bij zowel Hogeschool Leiden als De Haagse Hogeschool. Ook hier gaan mbo en hbo hun samenwerking verder uitbreiden, bijvoorbeeld door het verbeteren van het keuzedeel ‘Voorbereiding hbo’, het uitbreiden van proefstuderen en andere loopbaanoriëntatie-activiteiten. Met De Haagse Hogeschool wordt de samenwerking verder uitgebouwd tussen de ICT mbo-opleidingen en hbo-opleidingen op het gebied van ICT die zijn gehuisvest in de Dutch Innovation Factory (DIF) in Zoetermeer.

Met deze toegekende subsidie streven de onderwijsinstellingen naar grensverleggende onderwijsprogramma’s in de ICT die naadloos aansluiten op elkaar en de arbeidsmarkt.

Samenwerken aan de energietransitie en duurzaamheid

Op maandag 11 december tekende bestuursvoorzitter Otto Jelsma een initiatiefverklaring om samen te werken aan de energietransitie en duurzaamheid. De eerste stap is gezet naar een plek waarin onderwijs, overheid, bedrijfsleven en inwoners samenkomen en samenwerken aan de energietransitie en vraagstukken rondom duurzaamheid in Alphen aan den Rijn.

Deze plek wordt het Energietransitiehuis genoemd. Hier wordt vanuit verschillende invalshoeken samengewerkt om voor voldoende personeel te zorgen voor de energietransitie. De energietransitie is de overstap naar duurzame bronnen van energie. Om de duurzaamheidsdoelen van Alphen aan den Rijn te halen is nu te weinig personeel. Dit probleem kan het Energietransitiehuis helpen oplossen. Het Energietransitiehuis zorgt voor een plek waar experts, de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs samenkomen om kennis te delen en te ontwikkelen.

Otto Jelsma: “ Het Energietransitiehuis is een belangrijk initiatief om te komen tot een ecosysteem Energietransitie en duurzaamheid waarin door onderwijs, bedrijfsleven en andere partners wordt samengewerkt om deelnemers toe te leiden naar werk en/of een opleiding in de techniek!”

Ontmoetingsplek en kennis delen

In het Energietransitiehuis ontmoeten leerlingen, studenten, werknemers en experts elkaar. Hier delen zij kennis en werken zij samen aan oplossingen voor de overstap naar duurzame bronnen van energie. Inwoners kunnen naar het Energietransitiehuis komen voor meer informatie, voorlichting of scholing over de energietransitie. Inwoners kunnen hier ervaringen met elkaar delen. Verder is er ruimte voor bedrijven om te werken aan vernieuwende ideeën door te experimenteren en ideeën te presenteren.

Human Capital Agenda

Het Energietransitiehuis is een plek waar zoveel mogelijk (lokale) partijen samenkomen. Partijen die actief zijn op het gebied van werk, onderwijs en vernieuwing. Zij werken aan plannen voor de toekomst rondom de energietransitie. Hiermee draagt het Energietransitiehuis bij aan de Human Capital Agenda. Dit is het plan om de (toekomstige) problemen op de arbeidsmarkt te verkleinen of op te lossen. Verder moedigt het aan om te vernieuwen. Het is ook een plek in Alphen aan den Rijn om kennis met elkaar te delen en om oplossingen te ontwikkelen voor de energietransitie.

Samen aan de slag

Verschillende partijen hebben een initiatiefverklaring voor het Energietransitiehuis ondertekend. Dit betekent dat zij samen aan de slag gaan om voor deze plek te zorgen. Deze samenwerking bestaat uit de overheid, het onderwijs en verschillende ondernemers. De volgende partijen hebben de verklaring ondertekend:

· EDBA

· Rijnvicus

· SCOPE scholengroep

· Energiek Alphen aan den Rijn

· mboRijnland

· VOA

· Gemeente Alphen aan den Rijn

Gezamenlijke introductieweek hbo- en mbo-studenten Dutch Innovation Factory

De aftrap voor het nieuwe studiejaar is een feit. Aan de introductieweek in Zoetermeer deden naast 200 eerstejaars hbo-studenten van De Haagse Hogeschool ook 24 studenten van mboRijnland mee die hun opleiding volgen in de Dutch Innovation Factory (DIF).

De studenten sloten hun introductieweek traditiegetrouw af met een bezoek aan de Raadzaal in het Stadhuis waar zij door burgemeester Michel Bezuijen en wethouder Marijke van der Meer (onderwijs) werden verwelkomd. “Dit jaar verwelkomen we in onze stad alle eerstejaars hbo- én mbo-studenten die in de DIF gaan studeren” aldus burgemeester Bezuijen. “De Haagse Hogeschool en mboRijnland bieden innovatieve IT-opleidingen die uitstekend passen bij een IT-stad als Zoetermeer. De introductieweek is ook een mooie gelegenheid om kennis te maken met de stad waar je gaat studeren.”

Een grote groep studenten – herkenbaar aan de blauwe T-shirts – ging na het bezoek aan het stadhuis richting Adventure Valley en de Dutch Innovation Factory voor een afsluitend feest.

Studeren op het Dutch Innovation Park

mboRijnland en De Haagse Hogeschool heten studenten welkom van de opleidingen Artificial Intelligence & Data Science, Expert IT systems and devices Security, Beroepshavo Softwaredeveloper en HBO-ICT. Dit zijn opleidingen met een uitstekend toekomstperspectief; er is op de huidige arbeidsmarkt veel vraag naar IT-talent.

Zoetermeer biedt studenten een bijzonder onderwijsconcept in de DIF: op deze campus, te midden van innovatieve ondernemingen en een actieve community, hebben studenten direct contact met het bedrijfsleven en leren ze onder meer van praktijkopdrachten van ondernemers.

CIV Smart Technology ontvangt RIF-subsidie voor duurzaam hybride onderwijs Techniek en ICT 

De toegekende subsidie voor het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Smart Technology is bestemd om de bestaande publiek-private samenwerking op te schalen en uit te breiden. De subsidie is toegekend voor vier jaar en wordt gebruikt om een practoraat Smart Technology & Innovatie in te richten, het onderwijs te flexibiliseren en Experience Centers Smart Technology vorm te geven.  

Ineke de Graaf, programmamanager CIV Smart Technology vanuit mboRijnland: “We zijn blij dat we het vertrouwen hebben gekregen om onze plannen de komende jaren verder te ontwikkelen en tot uitvoering te brengen samen met onze partners. De verduurzaming van deze samenwerking is nodig om de snelle, maatschappelijke ontwikkelingen het hoofd te bieden.”

Nieuwe practor

CIV Smart Technology is in 2015 opgericht en bestaat inmiddels uit 38 partners vanuit het bedrijfsleven, brancheorganisaties, overheid en onderwijs. Doel is om het middelbaar beroepsonderwijs beter te laten aansluiten op de behoeften van het werkveld. Onderzoek gaat daarbij helpen. Niet alleen het onderzoekend vermogen en professionalisering, maar ook de niveau 3 en 4 opleidingen zijn gekoppeld aan de drie thema’s digitalisering, energietransitie en circulaire economie. De nieuwe practor gaat onderzoek doen naar de effecten van deze maatschappelijke bewegingen op de arbeidsmarkt en het onderwijs. 

Flexibel onderwijs

Daarnaast wordt het geld gebruikt om het onderwijs steeds meer te flexibiliseren en in cocreatie met de partners te ontwikkelen, Ineke de Graaf: “Studenten hebben steeds meer behoefte om hun opleiding in te richten naar hun eigen interesse en talenten. Sommigen kunnen een versnelling aanbrengen in hun studie, anderen willen hun opleiding verbreden door middel van keuzevakken of extra modules. Bovendien komt het flexibel inrichten van het beroepsonderwijs ook tegemoet aan de vraag vanuit werkgevers die hun werknemers willen bijscholen of omscholen, maar niet een hele opleiding willen laten volgen. De werknemer volgt een korte module waarin specifieke kennis en expertise op een bepaald gebied wordt onderwezen. CIV Smart Technology ondersteunt de onderwijsteams graag in deze behoefte.”

 Doorlopende leerlijn

Bovendien faciliteert CIV Smart Technology het onderwijs vanuit de doorlopende leerlijn voortgezet onderwijs (vo), middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en hoger beroepsonderwijs (hbo). Dit gebeurt in samenwerking met het vo (o.a. Sterk Techniekonderwijs) en de richting Technasium. En door bijvoorbeeld het ontwikkelen van een Associate Degree (AD) in samenwerking met het hbo. Een Associate Degree is een tweejarige hbo-opleiding die in nauwe samenwerking wordt ontwikkeld met het mbo en bedrijven. Het eindniveau van de AD ligt tussen mbo 4 en een Bachelor in. 

Experimenteren

Tot slot wordt de subsidie ingezet voor verdere ontwikkeling van Experience Centers Smart Technolgy. “Er is behoefte aan een ruimte waar studenten en docenten samen met bedrijven en andere organisaties kunnen experimenteren. Waar ze elkaar kunnen ontmoeten, opdrachten kunnen doen en kennis en expertise kunnen delen op het gebied van de thema’s digitalisering, energietransitie en circulaire economie”, aldus Ineke de Graaf.  “Er is al een mooi Experience Center (een smart Operating Center, en een skillslab lasrobotprogrammeren in Gouda, maar we willen de gebruiksmogelijkheden verder vormgeven, zodat het een bruisende plek wordt van ontmoeten, onderzoek en kennisdeling.”

Over Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Smart Technology 

CIV Smart technolgy is een initiaitef van mboRijnland. Het is een dynamisch publiek-privaat samenwerkingsverband (PPS) tussen bedrijven, overheden en het onderwijs rondom Smart Technology. Kijk op https://civ-smarttechnology.nl/ voor meer informatie.

Complexere auto’s vragen om ander soort vakmanschap

Auto’s worden steeds complexer. Ze bevatten steeds meer elektronica voor allerlei systemen zoals het verlichtingssysteem, systemen die ervoor zorgen dat de auto tussen de lijnen blijft en voldoende afstand houdt ten opzichte van de auto voor je en multimedia systemen. Schades zijn hierdoor ook complexer, waardoor meer behoefte is aan Eerste Autoschade Technici (AST’ers) in de autobranche. In de regio Groene Hart biedt mboRijnland als eerste de opleiding Autoschade Technicus aan.

“We zien vanuit de autoschadebranche een groeiende vraag naar technisch geschoolde autoschadeherstellers. En deze vraag wordt in de toekomst alleen maar groter. Om op deze ontwikkeling in te spelen hebben we een opleiding ingericht op het snijvlak van autoschade, techniek en ICT. Dit doen we samen met bedrijven uit de regio”, vertelt Ellard de Vries, onderwijskundig teamleider mboRijnland.

Op dit moment bouwt mboRijnland samen met bedrijven en scholen in de regio aan de ontwikkeling van de ‘Autoschade academie’, een herkenbare plek in de regio voor studenten en medewerkers in de autoschadebranche. Het leerprogramma is zeer divers en bevat zaken als elektro, elektronica, datasystemen, ADAS-systemen. Uiteindelijk leidt dit tot het analyseren en lokaliseren van storingen zodat de voertuigen weer veilig de weg op kunnen. De opleiding duurt anderhalf jaar.

Jeroen Noyen, groepsmanager Möller Autoschade: “Deze opleiding is een nuttige toevoeging. Ik zie dat mijn medewerkers groeien. Ontwikkelingen in het vakgebied gaan hard. Als ik er erom vraag komen medewerkers enthousiast vertellen wat zij hebben geleerd.” Wesley, student, vult aan: “Ik heb het gevoel dat ik klaar ben voor de toekomst.”

De opleiding vindt voor het grootste deel plaats in de praktijk. Studenten werken vier dagen bij het autoschadebedrijf en volgen een middag en avond onderwijs bij mboRijnland in Gouda. “Studenten vinden dit een zeer prettige manier vinden van leren. Nu, een jaar onderweg, zijn onze studenten in staat om elektrische storingen te lokaliseren en op te lossen. Ook begrijpen zij hoe datanetwerken in elkaar zitten, kunnen die uitlezen en zijn in staat om basisstoringen te lokaliseren”, aldus Ellard de Vries. “Studenten die interesse hebben om een keer te komen kijken tijdens een lesavond op dinsdagavond, zijn van harte welkom”, besluit hij.

Aanmelden voor een lesavond kan via Anneke van den Engel: aengel@mborijnland.nl

Aanmelden voor de opleiding kan via de website: https://mborijnland.nl/opleiding/autotechniek-autoschade/eerste-autoschadetechnicus/

Officiële opening Energieloket Leiden door wethouder Van Delft

Op 6 april is het Energieloket mboRijnland officieel geopend. Wethouder Yvonne van Delft verrichtte de openingshandeling samen met Jan van Laake, directeur College Techniek & ICT mboRijnland en een student Installatietechniek.

Jan van Laake, mboRijnland: “We zien het als onze opdracht om studenten mee te nemen in maatschappelijke opgaves zoals de energietransitie. Samen met bedrijven, de gemeente zorgen we voor deze broedplek van kennis, een rijke leeromgeving waar studenten hun kennis van techniek kunnen integreren met het leren adviseren van mensen. Op naar een groen en duurzaam Leiden.”

Gratis advies

Het Energieloket is sinds half februari open voor iedereen die meer informatie zoekt of advies wil over verduurzaming van de woning. Studenten en een docent van de opleiding Installatietechniek adviseren over de mogelijkheden en laten deze in het technieklokaal zien. Ze worden bijgestaan door een bouwtechnisch adviseur. Het advies is gratis en onafhankelijk. Het Energieloket is mede mogelijk gemaakt met subsidie van de gemeente Leiden.

Yvonne van Delft, wethouder Energie, Werk en Inkomen gemeente Leiden: “De energietransitie is hard nodig en ik ben blij dat in het Energieloket mboRijnland mensen worden geholpen om de juiste keuzes te maken als het gaat om het verduurzamen van hun woning. Hier kun je zien, horen en voelen waar het om gaat, de energietransitie wordt tastbaar gemaakt en dat is belangrijk. Dat studenten een rol hebben, vind ik als wethouder Werk en Inkomen natuurlijk ook heel fijn. We hebben iedereen nodig in deze opgave.”

Verduurzamen

Veel mensen hebben plannen om hun huis te verduurzamen. Ze willen minder of helemaal geen gas meer gebruiken. Of het huis efficiënter verwarmen, energie besparen of duurzaam opwekken. Voor al deze aanpassingen bestaan verschillende technische oplossingen. Het Energieloket van mboRijnland adviseert en laat zien wat mogelijk is.

Nieuwste technologie

Mede-initiatiefnemer en docent Installatietechniek Pim Kruijer: “Geweldig om als onderwijsinstelling te kunnen bijdragen aan een belangrijk thema als verduurzaming van de woning. Bovendien is het Energieloket voor de studenten een prachtige leeromgeving. Ze leren niet alleen hun vakkennis delen, maar ontwikkelen ook hun sociale vaardigheden in de gesprekken met de Leidse inwoners.”

Het Energieloket mboRijnland maakt gebruik van een technieklokaal. Hier kunnen bezoekers de nieuwste warmtepompen en zonnepanelen bekijken. Naast kennis op het gebied van installaties is een adviseur aanwezig met bouwkundige kennis. Dit is van belang, omdat een oplossing afhangt van de specifieke kenmerken van een woning. Maatwerk is dus vereist.

Kennis delen

Prawesh, student Installatietechniek: “Ik ben net afgestudeerd, onder andere met een werkstuk dat in het Energieloket staat. Ik heb een hybride warmtepomp opgebouwd, compleet met buffervat, boiler en toebehoren. Ik ben blij dat ik betrokken mag blijven bij het Energieloket mboRijnland. Ik vind de theorie leuk, maar mijn kennis in de praktijk brengen is natuurlijk de uitdaging. Ik hou ervan om kennis te delen. Dat kan hier volop.”

“Installatietechniek is een hartstikke interessant vak en volop in beweging. Er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen en ik vind het leuk om mijn kennis over te brengen in dit Energieloket. Hier leer je ook weer van”, vult Twan, student Installatieechniek, aan.

Locatie, openingstijden en afspraak maken

Het Energieloket bevindt zich op de begane grond van mboRijnland locatie Lammenschans (Bètaplein 18, tegenover het fitnessplein). De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In het gebied rondom mboRijnland geldt betaald parkeren. Het Energieloket mboRijnland is elke donderdagavond geopend van 18.30 tot 21.30 uur en werkt alleen op afspraak. Een afspraak kan gemaakt worden via https://www.gagoed.nl/energieloketmborijnland/